You are currently viewing Het belang van LinkedIn

Het belang van LinkedIn

LinkedIn

Het sociale en professionele online netwerk. Interessanter dan Facebook en Instagram.

Hoe werkt het?

Sociale media of business tool?

LinkedIn: het Facebook voor werkzoekenden, recruiters, ,bedrijven en voor iedereen die wil aantonen hoe interessant zij zijn. Het werk dat gedaan wordt is fantastisch, baanbrekend, er worden mijlpalen bereikt, positieve berichten over promoties en nieuwe werkervaringen worden massaal gedeeld. LinkedIn is “the place to be” voor studerenden, afgestudeerden en voor iedereen die wil laten zien hoe belangrijk zij binnen hun werkveld zijn. Als sollicitant ontmoet je online je concurrenten en als werkgever zie je de innoverende vooruitgang van je concurrenten. Concurrenten waarvan je nooit geweten had dat zij er waren zonder LinkedIn.

Dat is misschien wel de reden waarom LinkedIn steeds belangrijker wordt. De concurrenten bevinden zich al op het platform en er wordt voornamelijk geselecteerd via LinkedIn door o.a. recruiters.

De baan van een recruiter is in sommige gevallen niks anders dan vijf dagen per week acht uur per dag LinkedIn afstruinen. Op zoek naar degene die zijn profiel het best heeft weergegeven en past bij het functieprofiel waar de recruiter naar zoekt.

Mocht er via de klassieke manier gesolliciteerd worden, geheid dat de werkgever het LinkedIn profiel naderhand nog eens zal bekijken. Eigenlijk kom je er niet onderuit als je op zoek bent naar werk om een kloppend en zo goed mogelijk LinkedIn profiel aan te maken.

Belang van een netwerk

Naast dat LinkedIn voor werk is, kan het mede een zeer belangrijk netwerkplatform zijn. In de tegenwoordige tijd bestaat een beroep of een werkfunctie niet meer uit een zogenaamd ambacht. Hiermee bedoel ik dat een boer en een bakker hun beroep uitvoeren en niet specifiek kennis nodig hebben van derden. Ben jij bijvoorbeeld communicatie en marketingmedewerker dan is het nog niet altijd voor de hand liggend dat deze medewerker de communicatie en marketing volgens de huisstijl op de betreffende website kan zetten.

Een bericht op LinkedIn plaatsen kan helpen om de juiste persoon te vinden. Het bericht wordt veelal door huidige contacten gedeeld en zo is je netwerk van 100 mensen vergroot naar minstens 1000 mensen. Dit geldt uiteraard ook als je op zoek bent naar werk of op zoek bent naar nieuwe medewerkers.

Visitekaartje voor de professionele wereld

Nu klinkt bovenstaand best kritisch en beoordelend naar LinkedIn of gebruikers hiervan. Nu zou ik je graag mee willen nemen in het belang van een profiel op LinkedIn en waarom het zo belangrijk voor je kan zijn. In de kern is LinkedIn namelijk bedoeld voor een sterk online professioneel netwerk. Tegenwoordig gebeurt veel online en wordt er ook van mensen verwacht dat zij doen aan bepaalde sociale media.  Organisaties gaan op zoek naar talent en willen zich zelf als talentvol laten zien. Medewerkers worden aangemoedigd om een profiel aan te maken en als “ambassadeur” de organisatie te vertegenwoordigen. Sollicitanten kunnen zo kennis kunnen maken met de huidige werknemers. Op die manier kan er eerder bepaald worden om op dit bedrijf te schrijven. Immers is al te zien dat het bedrijf bij jou past.

Echter werkt dit voor de organisatie andersom net zo. Als er geschreven is wordt er gekeken via LinkedIn of je past bij de organisatie. Een bedrijf kan dit o.a. zien door een goede introductie, kwaliteiten en aanbevelingen die op jouw profiel staan.

Zo kunnen toekomstige medewerkers en huidige werknemers elkaars expert kwalificaties bekijken en oordelen of er een match is.

Bronvermelding: (Desmet, 2019), (Hagenstein, 2018), (Blom, 2019)